Jeg skal i denne oppgaven prøve etter beste evne å drøfte hvordan jeg kan bruke digitale tester i min undervisning. Jeg ønsker å ta utgangspunkt i tre tenkte opplegg der en digital test er et viktig tilskudd i undervisningen. Jeg vil drøfte mulige gevinster med å bruke slike tester, samt se på den praktiske tilretteleggingen!
Nye 5. klassinger får hvert år opplæring i de ulike verktøyene som ligger i vår læringsplattform - Fronter. I den forbindelse har jeg vært innom testverktøyet og laget en liten quiz som elevene får prøve seg på i løpet av disse undervisningsøktene/kursene. Grunnet denne læringsaktiviteten har jeg fått litt erfaring med bruk av digital test, dog ikke mye!
Min tilnærming til å lage denne quizen til elevene var i hvert fall teknisk sett basert på prøving og feiling, og var således lite gjennomtenkt i forhold til å bruke slike digitale tester knyttet til lærings - og undervisningsarbeid! Derfor synes jeg litteraturen i denne modulen var særs interessant, og den gav meg således mange A-ha opplevelser, tips og ideer på hvordan slike tester kan benyttes som en viktig læringsaktivitet med stort hell. Jeg tenkte vel egentlig at en slik test / quiz kunne bidra til å skape litt variasjon i Fronter-kursene mine, samt vise elevene hva som er mulig å produsere i en læringsplattform. I denne sammenhengen fungerte testen veldig bra. Elevene responderte positivt på testen, og flere av elevene tok testen flere ganger til de fikk alt rett! Noen elever tyvstartet til og med (gjennomførte den før jeg presenterte quizen). Det er unektelig mye læring i en slik prosess, selv om kanskje planleggingen i forkant ikke var rettet mot at quizen skulle være en typisk læringsaktivitet! Quizen inneholdt spørsmålsformuleringer av en faktakarakter som handlet om Bodø og omegn, eks: "Hvem er ordfører i Bodø kommune?" eller "Hva heter rektoren på Grønnåsen skole?". Overraskende nok var det flere elever som ikke kunne svare på det siste spørsmålet, og langt færre viste hvem som er ordfører i Bodø. Etter x-antall forsøk var det i hvert fall flere elever enn tidligere som kunne navnet på rektoren vår! Konklusjonen må jo være at quizen i kraft av sin utforming og karakter ble en ok læringsaktivitet!
Andre faktorer som bidrar til at slike tester / quizer har verdi i undervisningssammenheng, er jo den motivasjonen og entusiasmen en slik aktivitet skaper hos elevene. Å skape motivasjon hos elevene er forøvrig et viktig undervisningsprinsipp (jfr. MAKVIS).
I hvilke andre sammenhenger fungerer slike digitale tester i undervisningen?
Jeg ser for meg en situasjon der en klasse skal i gang med å lære om f. eks fylkene våre i faget samfunnskunnskap. I forkant av en slik undervisningsperiode vil det være naturlig å samtale med elevene - kanskje i "lyttekroken", om emnet som de står ovenfor. Elevene sitter på enorme mengder kunnskap om ulike ting, og er dermed en viktig ressurs som må tas hensyn til! Hva vet elevene mine om for eksempel sitt eget fylke? Har noen i klassen bodd i andre fylker i Norge? Kanskje besteforeldre bor i en annen del av det langstrakte Norge?! Jeg synes at det i en slik sammenheng ville vært naturlig å prøve å skape motivasjon hos elevene - sette dem i læringsmodus.
Jeg støtter meg til relevant teori om formativ bruk av digitale tester. Formativ vurdering er vurdering for læring (det motsatte er vurdering av læring - summativ vurdering), og er således et viktig element i læringsprosessen. En formativ bruk av tester er ment å støtte opp under læring. I denne oppstartsfasen (før eller etter en samtale i "lyttekroken" med elevene) ville jeg ha laget en såkalt pre-test til elevene. En slik test ville kanskje ha gitt meg en pekepinne på elevenes ferdigheter og kunnskap om fylkene i Norge, og således ha gitt meg verdifull informasjon på hvordan jeg videre skulle ha lagt opp pensumet! Da tenker jeg også på det å differensiere lærestoffet til elevene. En annen gevinst ville kanskje ha vært at testen ville blitt en god repetisjon (fra elevenes egne historier/erfaringer i klassesamtalen i forkant), noe som er god læring i seg selv! Kanskje ville resultatet av en slik pre-test gitt meg som lærer gode råd i forhold til organisering av klassen, konkretiseringsbehov, variasjon av aktiviteter etc. Hvem bør f.eks samarbeide sammen på gruppe (nivå-differensiering)?
I skrivende stund kan jeg nesten ikke vente på å gjøre mine kolleger oppmerksomme på mulighetene som ligger i bruken av slike digitale tester! I tillegg er min skole deltaker i det nasjonale prosjektet "Bedre vurderingspraksis", der vi i kollegiet arbeider med nettopp hvordan vi skal bli flinke til å tilrettelegge og gi tilbakemelding til elevene som støtte for læring. Altså vurdering for læring, og i mindre grad vurdering av læring. Jeg ser at måten å bruke digitale tester formativt, kan støtte opp rundt dette arbeidet!
Jeg vet at en del lærere allerede bruker testverktøyet i Fronter til å lage såkalte gloseprøver til elevene. Etter å ha arbeidet med x-antall engelske gloser (eller vanskelige begreper i et annet fag) i løpet av uka, blir elevene prøvd i sin kunnskap om disse glosene. Dette er jo å vurdere elevenes læring etter endt økt, og er nok sikkert den mer tradisjonelle måten å vurdere elevenes kunnskap på! Likevel kan summativ bruk av digitale tester gi læreren fordeler ved at det er en effektiv vurderingsform, og at tid til ekstra oppfølging / veiledning kan "kjøpes" ved en slik bruk av en test.
En gloseprøve kan også sees på som en post-test etter en læringsøkt (undervisningstime). Vi kan tenke oss at elevene sammen med lærer gjennomgår en engelsk tekst. De arbeider videre med vanskelige ord/begreper i teksten (kall det gloser hvis du vil). Neste time kunne da ha begynt med en test på disse glosene, men ikke med den hensikt som summativ vurdering ofte har. Her tenker jeg testen som oppsummering, for å sette fokus på hva som er viktig i arbeidet med teksten videre. Altså formativ vurdering som skal virke støttende i læringsprosessen! Rekkefølge er et viktig prinsipp i undervisningen, og det ville vært dumt å gå videre med f.eks denne teksten hvis resultatet på en slik post-test hadde vært dårlig. Dette ville gitt elevene dårlige forutsetninger for å lykkes i det videre arbeidet.
Det at flere lærere allerede har tatt i bruk et slikt testverktøy i Fronter, gir jo signaler på at de synes det er spennende og interessant å produsere tester (gloseprøver) ved hjelp av digitale verktøy. Noe å bygge videre på?
Lektor Carlsens metode
for ett år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar