tirsdag 25. november 2008

Oppgave 2 - Modul 3:"Web 2.0"

Delicious

I denne oppgaven vil jeg prøve å drive litt reklame for webtjenesten Delicious. I positiv forstand vel å merke!

Jeg er ny bruker av delicious og måtte derfor lese og studere litt på hvordan tjenesten faktisk fungerer. Jeg må også innrømme at det tok litt tid før jeg forsto hva tags er, og forskjellen mellom tagging og kategorisere elementer. I så måte har jeg jo lært en god del også i arbeidet med denne modulen, og blir stadig overrasket over alle de tjenestene som Internett tilbyr - såkalte web 2.0- tjenester.

Ved å skrive inn http://www.delicious.com i nettleseren din kommer du altså til webtjenesten som kalles delicious. Du kan opprette en konto og benytte deg av de ulike mulighetene som ligger i tjenesten. Ved opprettelse av en slik brukerkonto vil du få et valg om å importere noen knapper til verktøylinjen i nettleseren, og på den måten blir tjenesten (for de som er pålogget)synlig og lett tilgjengelig for deg. Kort fortalt hjelper tjenesten deg å administrere bokmerkene dine i nettleseren. Du kan lagre nye bokmerker, tagge (sette en merkelapp) disse, og finne tilbake til bokmerker og nyttige websider som du tidligere (også bokmerker du opprettet før du ble bruker) har lagret på maskinen din.

I oppgaveordlyden blir delicious koblet sammen med ordet sosiale bokmerker. Kanskje en tilfeldighet akkurat det, men denne koblingen får meg til å tenke på den egentlige hensikten, eller i hvert fall et sentralt poeng med tjenesten - nemlig å dele med andre! Med denne webtjenesten kan du velge å dele dine bokmerker (jfr. "Sosiale bokmerker") med venner, kolleger, familie og andre interesserte. Delingsaspektet ved bruk av sosiale bokmerker er uten tvil nyttig, da det gir flott mulighet for å utforske nye websider. Et eksempel; en av mine favoritt-hobbyer er fluefiske. Flere av mine bokmerker er "snarveier" til slike ressurssider om fluefiske på nettet. I delicious kan jeg velge å dele "mine" websider om dette temaet med andre. Smart! Tjenesten gir også muligheter for å legge til bruker i et nettverk, slik at medlemmenes bokmerker blir synlige for deg! Dette er spennende, og faktisk en måte å kommunisere med omverdenen på. Et annet aspekt ved delicious er jo at tagging av bokmerker gir deg større fleksibilitet med tanke på å klassifisere bokmerkesamlingen, som lett kan bli stor og uoversiktelig!

En praktisk deloppgave i denne oppgaven var å vurdere kvaliteten på ulike søk gjort på www.google.com kontra tilsvarende søk gjort i delicious. Først Delicious: Jeg brukte ordet "LMS", og fikk med dette søkeordet opp - foruten mitt eget bokmerke, flere interessante treff. Blant treffene var det flere typer LMS som Moodle og haiku som dukket opp. I sin helhet synes jeg de fleste treffene var dekkende for mitt søk, og det er jo positivt! I samme slengen kan jeg jo nevne at disse bokmerkene også hadde svært treffende tags! På goggle.com fikk jeg svært mange treff, men mange av treffene var unyttige for meg, f. eks. første funn; "Landsforbundet for stoffmisbruk". Min kvalitetsundersøkelse på innhold i denne sammenhengen er på langt nær et inngående studie, men det kan jo kanskje tyde på at delicious er svært effektiv som søkemotor! Kanskje på grunn av disse taggene?

Som en avslutning på dette innlegget vil jeg også nevne fordelen med å importere alle bokmerker i delicious; dine bokmerker er med deg uavhengig av hvilken maskin du sitter ved, så lenge du husker brukenavn og passord til tjenesten.

Lykke til med utprøvingen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar