torsdag 27. november 2008

Øving 3 - "Web 2.0"

Som en avslutning på denne modulen ønsker jeg å komme med en kort oppsummering på hva jeg har skrevet om i ulike forum tilhørende denne øvingen.

Det å bygge en ressursbank for ulike web 2.o-tjenester eller andre aktuelle programmer er jo genialt. En slik delingskultur er effektivt og gir i hvert fall meg motivasjon til å bli mer kjent med de ulike webtjenestene som ligger tilgjengelige. Uten dette kurset hadde jeg ikke oppdaget en brøkdel av disse!

En av mine to bidrag til denne ressursbanken var å fortelle litt om Photo Story, og se hvordan et slikt multimedieverktøy kan være et hjelpemiddel for å realisere et undervisningsopplegg. Mine erfaringer med bruken av dette programmet tilsier at det både kan være et frittstående verktøy, og brukes som et hjelpemiddel for å nå læringsmål i barneskolen. Spontane reaksjoner fra lærere etter at jeg gjennomførte et kurs i Photo Story, var at det var enkelt, morsomt, lærerikt og nyttig! Det er en relativt lav terskel for å komme i gang med å bruke programmet! Dette tror jeg er en viktig faktor for suksess og mestring, og for at lærere skal tørre å "ta det med seg" i klasserommet!

Mitt andre bidrag var å skrive litt om Google Maps. Ved å opprette en bruker på Google-tjenesten får du tilgang til en rekke tjenester som blogg, gmail, Picasa, Google Maps.....
Kort oppsummert hjelper Google Maps deg å finne frem til steder, tegne på eksisterende kart, lagre og dele med andre. Også denne tjenesten har en relativt lav terskel for å komme igang. Du begynner med å gjøre deg kjent med søkeverktøyet. Dette vil naturlig bringe deg videre inn i dybden på programmet, og før du vet ordet av det bruker du det sammen med elevene i klasserommet:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar