søndag 23. november 2008

Oppgave 1 - Modul 3:"Web 2.0"

RSS og tagging er to viktige støtteteknologier til en rekke web 2.0-tjenester. Jeg vil i denne oppgaven skrive litt om disse tjenestene, og konsentrere meg om følgende momenter:
  • hva er hensikten?
  • hvilken bruk åpner dette for?
  • hvordan fungerer det i praksis?

  • hvilke erfaringer har du med disse?

RSS

Jeg har på grunn av interesse og jobb mange websider som jeg har stor utbytte av å sjekke ut og lese aktuelt innhold i. For eksempel er jeg daglig innom flere nettaviser for å holde meg oppdatert på lokale nyheter, innenriks og utenriksnyheter.

Å holde meg oppdatert på nyheter tar relativt mye tid, da jeg må klikke meg inn på hver enkelt side/lenke for å se om det er noe nytt stoff som er blitt publisert! Derfor har jeg tatt i bruk RSS- tjenesten, en ny teknikk som går ut på at du abonnerer på en såkalt RSS-kanal som gir deg innholdet (fra f.eks. vgsport) automatisk levert hver gang noe nytt publiseres. Hensikten med denne tjenesten blir derfor at den bidrar til enkel og effektiv informasjonsinnsamling, fordi med RSS ("Really Simple Syndication) kommer nyheten til deg!

Hvilken bruk åpner denne tjenesten for?

Jo den åpner helt klart for mer effektiv og smart bruk av Internett. I tillegg til at teknologien forenkler informasjonsinnsamling (som beskrevet ovenfor), er den også blitt tatt i bruk for å distribuere andre medietyper, som f.eks. podkasting! Podkasting er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett. Denne tjenesten gir deg mulighet til å bygge et digitalt arkiv for lyd og video.

Hvordan fungerer RSS i praksis?

For å kunne bruke denne tjenesten, må en eller flere aktører (aviser, Fronter, blogger) tilby RSS som medium for å formidle informasjon. På Internett vises RSS i form av klikkbare ikoner som eller eller . I tillegg trenger du et program for å kunne lese RSS kilden. Ulike nettlesere, applikasjoner og læreplattformer (Fronter) er eksempler på slike. I nettleseren Firefox (v. 3.0.4) fungerer dette slik; Du finner en webside som du ønsker å abonnere nyheter fra. Fra verktøylisten ser du en knapp som heter bokmerke. Når du går inn i denne menyen finner du et valg om "å abonnere på denne siden". Skuffende nok er det ganske mange sider som ikke gir brukere mulighet til å abonnere på nyheter. Da vil valget om "å abonnere på denne siden" ikke være aktiv (tilgjengelig).

Hvilke erfaringer har du med RSS?

Jeg har benyttet meg av RSS tjenesten en stund, men egentlig aldri satt meg ordentlig inn i teknologien og hensikt med denne! Denne oppgaven gir meg jo god mulighet til akkurat det:-). Som beskrevet ovenfor bruker jeg en nettleser som gjør dette utrolig enkelt. Jeg har lagt levende bokmerker på verktøylinjen og kategorisert disse etter tema. Dette gir meg full oversikt over alt som jeg abonnerer på av nyheter og informasjon fra ulike websider. Jeg har også mulighet til å abonnere på nyheter via e-postklienten min (Outlook 2007). I dette programmet ligger det en mappe under innboks som heter RSS feed. Ved å høyreklikke på denne mappen, får jeg muligheten til å legge til ny RSS. Tjenesten er nyttig for meg fordi den gjør nyhetslesingen enklere rett og slett!

Tagging

Hva er det? Jo, her kommer det en slags definisjon! I følge kilder blir tags beskrevet som små biter av data (metadata) som beskriver det objektet som blir tagget. Tags gir informasjon om objektet (f.eks et bokmerke) som blir tagget, samt at det gjør det enklere å se beslektede objekter som har samme tag.

Hensikten med tagging er å kunne tagge innholdet på ulike objekter som for eksempel et Internett-bokmerke, et digitalt bilde eller en datafil, for så å gjøre det enkelt å finne objektet tilbake ved behov. I kontrast til et mer tradisjonelt hierarkisk filsystem, der en må kategorisere filer ved hjelp av en kategori per filsystem, gir tagging deg ubegrensede muligheter til å klassifisere et objekt på. I stede for å høre til en kategori kan et objekt ha ulike tagger. Dette åpner for større fleksibilitet til å klassifisere sine samlinger av f. eks. bokmerker som en selv finner det nyttig, samt at det gir en flott mulighet til å utforske ting på webben.
Jeg har liten erfaring med tagging, men har benyttet meg av webtjenesten delicious (som et krav til denne oppgaven) til tagging. Denne tjenesten gir meg oversikt over de ulike taggene jeg bruker, samtidig som det gir meg mulighet til å registrere nye tagger. Delicious er en ganske enkel webtjeneste å benytte seg av (brukervennlig), og den gir deg blant annet mulighet til å dele bokmerker med andre. Deling er forøvrig et sentralt ledd i en rekke web 2.0- tjenester. Du leser sikkert mye hver dag, og hvorfor ikke dele det som er interessant med andre? Webtjenester som delicious og Google reader gir deg slike muligheter! Jeg vil senere i modulen se på og reflekterer mer om tjenesten delicious.
Som jeg såvidt var inne på litt tidligere i oppgaven, blir det utfordring å holde styr på alle de ulike taggene som etter hvert blir laget. Da tror jeg det er viktig å redusere antall tagger, og heller lage mer beskrivende og treffende tagger.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar