Et arbeidskrav i denne modulen var å lage en digital test på minimum 10 spørsmål over et valgt tema, alt fra faglig tema til fritidsinteresser. Jeg valgte å lage en demo-versjon av "Den store båtførereprøven" som jeg tidligere i høst gjennomførte og bestod:-). Grunnen til at jeg valgte å se på akkurat en slik type prøve (tradisjonell flervalgsoppgave) tror jeg falt naturlig.
Hva er en god test? Og hvordan lager man en god test?
Er nødvendigvis en test av samme karakter som "Båtførerprøven" (multiple choice) en dårlig test? Litteraturen rundt hvordan man skal lage "gode" tester mener at riktig utformede tester kan teste ferdigheter/kompetanse på de fleste trinnene i Blooms ferdighetstrapp. Blooms taksonomi av pedagogiske mål kategoriserer evner som kan vurderes i ulike nivåer, der det er mer krevende å nå opp mot høyere nivåer. Slik som jeg ser det tester spørsmålene i "Den store båtførerprøven" faktakunnskaper og evne til å huske informasjon (nivå 1 i Blooms taksonomi for læring), samt forståelse (nivå 2) og til slutt anvendelse (nivå 3). Nivå 3 som handler om å anvende tilegnet kunnskap, knytter jeg til det å ta ut kurser, posisjoner og generell navigering i eksemplet vedrørende båtførerprøven. Denne delen av prøven er jo av mer praktisk karakter, og utgjør bare ca. 20 % av oppgavene. De resterende oppgavene i båtførerprøven tester nok i stor grad kunnskap på nivå 1 og 2 i Blooms modell! Hensikten med båtførerprøven er vel i stor grad å gjøre oss rustet til å takle forskjellige situasjoner til sjøs, og i en slik kontekst kan vi vel si at båtførerprøven er utformet med gode spørsmål som tester kunnskap i henhold til den hensikten.
Hensikten med min demoversjon av den orginale båtførerprøven ,er å vise et lite utdrag (til publikum - medstudenter) av hva som forventes av kunnskap for å få båtførerbeviset. Testen gir en pekepinne på hvilke typer oppgaver (f. eks flervalgsoppgaver) som forekommer, og på hvor en står faglig sett. Den vil derfor være veiledende på hvor innsatsen bør legges videre.
I testen min har jeg benyttet ulike oppgavetyper som; flervalgsoppgaver, finn par, klikkpunkt og enten-eller. Jeg har prøvd å berike min demoversjon med andre typer oppgaver enn den orginale testen. Derfor mener jeg at jeg har klart å skape variasjon i testen. Digitale tester åpner for akkurat variasjon i større grad en de tradisjonelle testene, fordi man kan ta i bruk stimuli i form av bilder, lyder og tekst.
For å bestå denne testen må kanditaten ha 80 % eller mer av oppgavene godkjent. Jeg tror nok at det er vanskelig å bestå denne testen uten å ha lest litt i pensumet i forkant. Akkurat det ser jeg på som en styrke i denne testen, og viser vel også at testen utforderer prøvekandidaten på et høyere kognitivt kompetansenivå! (jfr Blooms taksonomi). Det er vanskelig å si noe om kvalitetsnivået i min test, men vil nok si at jeg tror den fungerer i forhold til dens hensikt! Den kan med rette brukes som en formativ test såvel som til summativ bruk.
Jeg brukte litt tid på å forstå den tekniske biten med det å utforme spørsmålene i testen. Spesielt gjaldt dette den klikk-på-bildet oppgaven! Jeg hadde tydeligvis gjort en feil med at jeg hadde markert et for snevert område som kandidaten skulle klikke på, slik at de fikk feil selv om svaret egentlig var rett! Jeg fant ut etter hvert at det var lite redigeringsmuligheter på selve bildet som klikkefeltet var plassert på! Kanskje en svakhet?
Lektor Carlsens metode
for ett år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar